2013-07-29
 07:51:21

The kids are back!

Nu är barnen hemma igen och ordningen är återställd. Tänk vad jag saknade barnen i helgen. Även om man som förälder kan vara less så saknade jag dom strax efter att dom åkt till moster och Crippe. Jag saknade både liv och oliv :) När vi hämtade dom måste barnen ha slappnat av och insett att dom var trött, Mille skrek och grät i flera mil, så att få tillbaka dom var som ett wake up call över hur det är att vara förälder! Nu ska vi göra oss i ordning för del två av semestern.

2013-07-28
 11:43:00

Tack för i år!

Japp, nu är Storsjöyran över och vi är nöjda över besöket. Igår lyssnade vi på Oskar Linnros, gjorde tivolit igen, och sen lyssnade vi på presidenttalet och Alice Cooper. En mycket bra yra.

Jag glömde berätta igår om pappa Lars som besökte tivolit i fredags. Han tyckte inte om att alla tonårstjejer klädde sig i korta shorts och linnen som slutade innan midjan. Så han pekade ut en tjej, "så där ska Amelia se ut när hon går på yran!". Tjejen hade på sig en långärmad huvtröja och långa byxor. Haha. Det är tydligen pappa Lars som ska shoppa med Amelia när hon blir tonåring!

Japp, tack för i år och tack Lars och Elias för fantastiskt sällskap. Nu åker vi och hämtar hem småbusarna och hoppas på att vi också hinner doppa oss i Mårdsjön!

2013-07-27
 15:17:00

Storsjöyran 2013

Igår åkte mina små baaaarn till Stugun för att leka med Jessica och Crippe en hel helg! Jag saknar mina baaarn. Fast dom har det ju fantastiskt där så jag lever med det i åtanke :) Plus att tills idag har Jessica dokumenterat vistelsen väl på Facebook, jag tror att dom är och badar nu men väntar på nästa rapport.

Jag och Lars vi yrar istället. Igår var vi in med Elias. Vi gick runt och kikade på det mesta och det var riktigt lyckat. Crippe och Jonas hängde vi med större delen av kvällen också!
Det var även en spännande upplevelse att gå med Elias som jobbar på Jack n' Jones, han har nämligen sin egen lilla Fan club och en tjej kom fram igår på tivolit och satte händerna mot kinderna och skrek högt att han är sååå snygg! Haha!
Lite folk var det, inte alls som när jag var ung och det var ett tjockt publikhav framför scenerna och korvstoppning vid järnvägen när man gick mellan scenerna. Det var ju behagligt för oss men tråkigt för yran och artisterna.

Gårdagens fundering: om kommunen går in och sponsrar yran (baserat på kommunloggan vid scenerna), har jag som medborgare då betalat för kalaset två gånger när jag har köpt inträdesbiljetter? Snålmadde klurar...

2013-07-25
 20:44:47

Sol igen!

Imorse klev Lars upp och hade tvättstugan medan jag fick lite sovmorgon. Sen dammsög han under soffan och jag fick tillfälle att göra dagens syssla - piska vardagsrumsmattan! Kravet för att godkännas för en dag i solstolen skönk drastiskt idag. Men fint var det serrni! Sen körde vi en varsin tur till gymmet, fick middag hos Gunwor och nu är Lars på stråket. Jag tänkte bättra på sysslorna och har städat köket. Tyvärr så fick jag kramp i magen så nu käkar jag kvällsfika för att orka med tvättvikning. Dammsugning väntar jag med till i morgon bitti så att jag får sitta i solstolen resten av dagen! Yes, det är sant, jag är helt oduglig när solen är framme :)

2013-07-24
 23:14:47

Lillsjön och tivoli

Idag gick vi all in. Efter frukosten cyklade jag och barnen till Lillsjön. Riktigt fint var det där, bra vattennivå för barnen och mycket sällskap. Vattnet hade kanske kunnat vara lite varmare, jag var den enda föräldern som badade.

Efter badandet åkte vi hem och lunchade med Lars och sen tog vi alla en sväng ner till badhusparken och Yrantivolit. Taktiskt smart av oss föräldrar att åka dit vid middagstid för det var inte så mycket folk och barnen kunde härja som dom ville bland karusellerna.

Efter att barnen lagt sig åkte jag ner till krogstråket och mötte upp Jessica och Crippe plus halva Stugun. Men jag var inte så långvarig utan var hemma till 22.30. Jag har liksom insett att semestern är den enda chansen vi har på året att vila upp oss så det är vad jag tänker göra de här veckorna - ladda energi och må bra! :)

2013-07-23
 21:39:31

Soooool

Imorse vaknade jag och barnen kl. 8.00 och jag gick genast ut och putsade fönstren. Efter en avcheckad syssla ansåg jag mig godkänd att spendera resten av dagen i solstolen! Så idag har jag solat och barnen badat i poolen. Plus tårta hos födelsedagsbarnet Gunwor och en sväng till gymmet. Fin dag och trötta barn somnade tidigt för att ladda inför en till fin dag imorgon!

Just ja, Farmor och Markus åkte hem idag efter att ha bott hos pappa i en vecka. Herremindag vad barnen har haft roligt med dom så nära. Dom har säkert cyklat mellan pappa och oss minst fem gånger om dagen =)

2013-07-22
 23:29:40

Skepp o'hoj

Men hörrni idag shapeade vädret till sig! Vi började dagen hos moffa och åkte sen till soptippen. Sen levde barnen rövare ute medan föräldrarna gymmade. Middag på Daffys och kvällen avslutades i vår nya båt. Barnen fick vara hemma med Gunwor, men nu vet vi att den är driftsäker och kidsen kommer va hampy campers när vi åker till stugan nästa gång!

Kusiner x 2. Lars kusin Elias och min kusin Markus.
2013-07-21
 22:40:51

Rasta loose

Imorse vaknade jag och kände att jag ville hitta på något skoj. "Hmm, vi kan åka med allt skräp i släpvagnen till tippen och sen laga bilen" sa Lars. Skojig kille. Så vi åkte till tippen som var stängd och sen till gymmet, hem och så fixade Lars bilen.
Sen kom barnen hem från Moffa och berättade att dom tänkte sova där. Jahapp, då stod vi där, helt utan planer och utan barn. Det ska man ju inte klaga på som förälder, men vanligtvis har man ju något bestämt när barnen sover borta. Så jag frågade Lars igen vad vi skulle göra för skoj nu. "Ja, vi kan ju panta och storhandla". Hahaha. Jag dööör. Men sagt och gjort, vi pantade, men hoppade storhandling och handlade snacks för panten som om vi var tonåringar igen. Sen har vi varit hemma och tittat på film. Uppfinningsrikt va? Jag tror inspirationen försvann med blåsten, men det känns inte helt fel att ladda med energi inför en solig vecka!

2013-07-20
 19:42:43

Kalas och sånt

Hej hopp! Nu har det varit tyst i veckan. Det här var vår första semestervecka och jag har då aldrig varit så immobil. I tisdags åkte jag och Therese (som då var hemma) på någon slags matförgiftning och jag blev liggandes i soffan i två dagar. I torsdags var vi och hälsade på hos Jessica och Crippe i Stugun. Och igår var veckans höjdpunkt, nämligen mitt 30-årskalas. Vi höll till i pappas kvarterslokal tillsammans med släkt och goda vänner, vi  åt gott och umgicks tills det var dags att ta ett varv på stråket. Ett riktigt lyckat kalas och jag är otroligt glad över att alla kom och gjorde kvällen så bra. Bilder hade jag tydligen inte tid att ta så jag bjuder på en på kidsen och en av Birgerstatyerna på stan (mitt jobbs staty såklart).

Nu sover snart barnen och jag ska dansa soldansen!

2013-07-15
 07:03:03

30 år!

Igår fyllde jag 30 år. Och jag kan glatt berätta att jag känner mig piggare som 30-åring är när jag var 29. Födelsedagen firades lugnt med Tess, Limu, Levi och Leilani. Först tog vi en sväng till badhusparken och sen åkte vi hem för lite tårta. Pappa kom på besök också, men resten av firandet sparar vi några dagar. En väldigt mysig dag med fina presenter och härligt sällskap! Nu känns det helt rätt att starta mitt liv som 30-åring med semester!

2013-07-13
 20:17:19

Hopp hopp!

Idag har vi varit på Storsjöbadet med stora familjen Vestins. Det var fantastiskt kul att se vad barnen har utvecklats i vattnet efter att alla gått simskola. Förutom att hoppa, dyka, simma under hinder och leka jagis så åkte dom rutchkana och hoppade trampolin.

Nästa film blir ett synkroniserat simhopp =)

2013-07-08
 08:43:58

Counting the days!

Det behövs ett ess i skjortärmen varje morgon för att få liv i de stackars trötta barnen. Dagens ess bestod av ett varsit nedräkningsblad inför semestern!

2013-07-07
 19:29:15

World champ

Skulle solning vara en VM-gren hade jag varit svår att slå. Jag är faktiskt väldigt bra på att sola om jag får säga det själv. Imorse klev vi upp till finväder. Barnen i poolen och jag i solstolen. Sen gick solen i moln. Då åkte barnen till framor på äventyr och jag till gymmet. Lagom tills vi alla var hemma igen var himlen blå (och gul, hihi). Barnen i poolen... och ja, jag i solstolen. Det är nog bra med soliga dagar för mina stresshormoner, för har jag ingen anledning att sitta i en solstol är det vardagsmåsten i 120 knyck hela dagarna. Efter att solen gått i moln var det meningen att vi skulle hälsa på moffa, men med molnen kom regnet och vi nöjde oss med soffan istället. Nu är alla slut som artister, barnen håller på att somna och jag ska göra detsamma. God natt!

Japp, poolen är för liten. Eller nej, flyttprylarna är för stora. Nu är dom urblåsta och redo för en solig semester.

2013-07-06
 20:20:35

Barnen i poolen, jag i solstolen

Sedan imorse har jag och barnen Lars-fritt. Lars är på fjällvandring/fiske nånstans bortanför Gäddede. Efter att han åkt packade jag och barnen iväg oss till gymmet. Sen lite snabb shopping och hem till lunch, besök av moffa och tre timmar av röjning inne på barnens rum och på vinden. Lagom till att jag var färdig tittade solen fram och resten av dagen tillbringade barnen i poolen och jag i solstolen. Sommarfavoritsysselsättning nummer ett. Barnen testade även fem olika flytfordon som vi hittade på vinden, inför sjöbadandet i sommar. Fem fordon, samtidigt, i en 1 meters pool. Ingen bild på det, men däremot en bild på en busig badkille som fått naglarna målade av storasyrran.

2013-07-05
 08:38:54

Då och nu

08:28:32

Mille växer och blir stor

Mille har haft en aktiv vecka. Sommarsimskola varje kväll med plask och lek, hopp och dyk, och grunderna i alla simsätt. Sedan igår har han lånat Amelias cykel när hon fick en större och nu cyklar han själv till dagis utan springcykeln. Här går det undan!