2013-06-29
 22:45:11

Stugubor!

Jajjemen, Jessica och Crippe är snart stugubor. Vi och moffa var där och hälsade på idag. Ett jättefint och stort hus har dom skaffat sig. Lite hjälp med renovering fick dom och sen bjöd dom på grillat. Jessica tog en kul bild på barnen i poolen, den kan ni se om hon lägger upp den här.

2013-06-29
 06:43:52

Skämt?

Vet ni hur dåligt det går för mig att väcka barnen kl. 06.00 varje morgon? Jättedåligt. I 10 minuter puttar jag på dom, babblar och sjunger vackra morgontrudelutter. Till slut kanske dom öppnar ögonen, annars får jag bära dom till soffan så att dom vaknar där. Så nu när vi är hemma i helgen tänkte jag att dom skulle få välförtjänta sovmorgonar. Vad händer då? Jo, dom väcker mig 05.50. Herregud!

I helgen är vi hemma. Jag tror att det är tredje eller fjärde helgen vi är hemma i år. Snacka om ovant, men härligt. Amelia är van att vi åker iväg på helgerna, redan i onsdags packade hon två påsar kläder och var redo att åka till Sundsvall. Men så långt ska vi inte. Vi ska till barnens semesterönskemål - Stugun.

Nu vill Mille spela spel på datorn. Men först ska jag visa hur vi har sett till att barnen är så duktiga på att fiska. Jo, vi har hängt blytyngder på fiskespöna, och sen roar dom sig i stugan med att öva på svingen.

21:23:00

Barnens funderingar under helgen

Just det, när vi svängde in till stugan i torsdags utbrast Mille "snart är det vinter!!". Så mycket uppskattar han sommaren. Kanske lika mycket som resten av oss som renoverar hela helgerna. I söndags tillbringade dom ca en timme på skotrarna och lekte skotersafari. Hur som helst så far dom inte illa av renoveringen, se så bra Mille roar sig själv...

En annan fundering kom från Amelia som under midsommaraftons sillmiddag säger "men mamma, det här är ju påskmat!". Då fick jag förklara att vi svenskar inte är så påhittiga utan äter samma sak under alla högtider.

21:19:00

Midsommar

I helgen var vi i stugan för att fixa taket i badrummet. Elias kom upp på midsommarafton och gav oss en anledning att släppa renoveringen för en stund och fiska istället. Vi gick till bäverdammen och det dröjde inte länge innan Lars hade fått både en liten och en stor fin öring. Elias fick en liten rackare och sen metade dom bäcköring på vägen tillbaka. På midsommardagen åkte vi iväg för att leta en abborrtjärn och hamnade istället vid Storbofallet. Ett jättefint vattenfall i flera etapper med stig längs med. En mysig helg med både business och pleasure.

21:14:01

Summerburst

Förra helgen var jag, Lars, Jessica, Crippe och pricken i Stockholm och lyssnade på sweeeet musik i två dagar. Jag önskar att jag kunde åka tillbaka, herregud vad bra musik det var. Vilken sommarkänsla, minus hällregnet på fredagen, men det stoppade oss inte från att röja mitt i smeten och på läktaren. Jag bjuppar på en bild från Stadion precis efter att Lars hade hittat sin Spriteflaska (och Absolut Pears) i bakfickan som (både han och) vakterna hade missat.

2013-06-09
 22:08:52

Fiske i Locknesjön

Idag skulle vi åka till Gårdtjärn där det var fiskepremiär. Vi kom dit kl. 14 och blev avrådda att köpa fiskekort då tjärnen stängde kl. 15 under premiärhelgen. Så vi vände tillbaka mot stan och bestämde oss längs vägen för att testa Locknesjön. Elias var snabbast ur bilen och fick efter några snabba kast första fisken för dagen.

Sen fortsatte hans fiskelycka, men han lät barnen veva upp fisken istället. En var fick dom dra upp. Sen hände det roligaste. Elias kastade ut åt Mille som vevade in själv. Ganska snabbt säger han "Jag känner fisken" utan att någon reagerar så värst på det. När draget närmar sig land ser Elias att det sitter en fisk där! Han hade ju rätt! Elias fick alltså fyra fiskar på sitt spö medans jag och Lars satt i Losers' Lounge och Lars lyckades kasta bort drag och lekare på båda våra spön utan reserver.

Pojkarna kastade "macka" och blötte ner alla.

2013-06-09
 21:59:00

Det tar sig

Vi tog långhelg i onsdags och åkte till stugan. Där hade vattnet äntligen släppt! I gäststugan, i storstugan är vattnet avstängt tills badrummet är klart. Så all business sköttes i gäststugan vilket även inkluderade disk i handfatet. Men vad rolig man är då.. först var det en fröjd att få gå på toaletten som folk, sen höjs kraven... till slut när jag stod där och diskade var det enda jag kunde tänka på att få igång diskmaskinen!

Badrummet tätskiktades och kaklades. Vilken skillnad det blir och vad fort det går.

2013-06-04
 21:24:00

Nej det tror jag inte

Jag ställer mina egna krav!

2013-06-04
 21:19:43

Såklart...

...att det händer när bara Lars är i stugan...

Förra veckan när han var där small det till i gärdsgården, då hade han tydligen haft sällskap av en hare. Nåväl, barnen var nöjda av att se bilden på telefonen iallafall.

2013-06-02
 20:31:51

Pirates of Sundsvall

I helgen har vi varit hos stora familjen Vestins. Levi hade fyllt fyra år och bjöd in till piratkalas och så fick vi träffa lilla Leilani, nyblivnad femåringen Oliver och alla härliga föräldrar, morföräldrar, kusiner och en faster! =)

Det blev en riktigt fin helg i värmen. Jag tog en del bilder under kalaset, men eftersom att kalaset till slut blev ett poolparty med åtta barn i poolen så delar jag bara med mig av en påklädd bild! Leilani har nämligen fått en vän för livet i Amelia, som knappt lämnade hennes sida.