2013-08-10
 19:35:44

Snipp snapp snut...

Nu är vi tillbaka i stan och har en dag kvar på semestern innan det är dags att jobba igen. Det har varit en väldigt lugn och avslappnad semester och alla har fått vila upp sig. Här är en liten del av allt vi har hittat på. 
 
Bad och bus
Det visade sig att det fanns en fin badstrand i Sällsjö, ca 8 km från stugan. Där badade vi, hoppade studsmatta och försökte fånga fiskyngel tillsammans med en av granntjejerna. Fin utsikt över Sällsjöfjället hade vi också. 
 
 
Fyrhjuling
Granntjejerna har ju fyrhjuling och det var uppskattat av Amelia som åkte omkring med tjejerna dagligen. 
 
 
Blåbär
Blåbär har vi plockat och ätit i massor. Så pass att Lars blev rädd för Milles svarta nummer två-resultat tills jag påminde honom om hur björnbajset vi hittat såg ut, svart och fullt av blåbär. Mille björnade alltså i ordets rätta bemärkelse. I vart fall har vi 25 liter blåbär med oss hem som fyllde en hel hylla i frysen. Det hade bara blivit 10 liter om inte Elias sällskapat oss och motiverat till mer bärplockning. Ja just det, hallon har vi plockat också, men inte lika mycket, det fanns tydligen stora hyggen fulla av hallonbuskar några kilometer från stugan.
 
 
Fix och don med skotrarna
Nedan ser ni barnens mest gedigna arbetsinsats. Skinande ren blev skotern. Deras skoter är isärskruvad för det är dags att ge den lite kärlek.
 
 
Älgspan
Jag såg en älg en dag på väg hem från blåbärsskogen och efter det tog vi dagliga älgspaningspromenader. Tyvärr blev det så att de exhalterade barnen inte fick se någon älg - endast en döv eller döv-blind älg hade missat barnens sjungande och skjutande med låtsasgeväret. Däremot sprang en hare runt på gården en kväll, mitt framför fötterna på oss. Jag krossade en del av Milles jägarhjärta när jag berättade att det faktiskt inte går att skjuta på riktigt med hans gevär, han hade nämligen sett fram emot hare till middag.
 
 
Båt och långdrag
Vi körde långdrag på Håckren. Tyvärr fick bara Lars och Elias fisk när de var ute kring solnedgången, så jag och barnen missade lite aktion. Däremot så var det så fint och otroligt varmt när vi var ut i torsdags med granntjejerna att alla barn carpe diemade ner i sjön när vi la till efter fisketuren.
 
 
 
Snipp snapp snut...
...så var semestern slut. Och jag tror vi alla är nöjda och glada. Glada även över att gå tillbaka till dagis och till jobbet. Nu har jag många favoritställen både i och runt omkring stugan och nedan är ett av dom... som påminner om att snart är det dags för vinter och vinteräventyr!
 
 



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: