2010-03-05
 10:22:09

Mer privatekonomi

Huslån & Studielån
Angelica kommenterade i hus-inlägget att förutom huslånet har många studielån att betala också. Yup och har man, som oss, studerat utomlands har man bra mycket mer i lån än genomsnittssvennen. I Jämtland ligger en genomsnittsskuld på 93 403 kr och i Västernorrland 92 152 kronor (lägst i Sverige).
Hade jag haft såå lite i lån hade jag skrattat av lycka varje gång jag fick mitt inbetalningskort!

Men tillbaka till huskostnaderna då. Det enda jag nämde var räntan på lånet. Tänk sen på amorteringar, driftkostnader för huset och alla andra räkningar!

Sparande
Elias - 6% avkastning är det historiska snittet på fonder. Hittar du ett sparkonto som ger ränta på mer än 0,75% i dagsläget gör du det bra!
Men bara för att aktiefonder ger mer avkastning än räntan på sparkonton behöver inte det vara det rätta valet. Allt beror på målet med sparandet, hur länge man ska spara, hur mycket risk man är beredd att ta m.m.

Här kommer mina tips på hur man får en bättre ordnad ekonomi!

Skaffa ett räkningskonto
Räkna ihop alla dina räkningar, inklusive mat och sånna räkningar som du kanske betalar kvartals- eller årsvis. Räkna ut ett månadssnitt. För över detta belopp till räkningskontot direkt efter lön och betala räkningarna härifrån. På så sätt är du alltid beredd när utgifterna kommer.
För gärna över en extra slant så kan du använda samma konto till buffertsparande.

Starta ett buffertsparande
Ett buffertsparande är till för oförutsedda utgifter och händelser (bolånechock! elprischock! you name it), men kan kanske lika gärna bli en resekassa eller något roligt om du sparar flitigt. Enligt privatekonomer bör en buffert innehålla 1-2 månadslöner. Ha pengarna på ett sparkonto med ränta så att pengarna finns tillgängliga när du behöver dom. Månadsspara.

Barnbuffert
Har du barn, glöm inte att dom behöver en buffert också! Barnutgifter är ofta stora, såsom barnvagnar, bilbarnstolar, vinter- och sommarkläder m.m. Har ni en buffert kommer ni aldrig att ha problem med dom nödvändiga inköpen. Månadsspara.

Långsiktigt sparande
Lägg undan lite pengar till något du vill göra i framtiden. Köpa hus? Resa? Månadsspara.

Pensionssparande
Kanske ett tråkigt sparande, men ett nödvändigt. Spara i ett (låst) individuellt pensionssparande med aktiefonder eller räntefonder (beror på hur när pension du är, är du ung å alert som jag tar du högre risk för att få bättre avkastning). Pensionssparandet är avdragsgillt så du får tillbaka lite på skatten. Månadsspara.
Glöm inte att även ha koll på din avtalspension och ditt PPM.

Månadssparande
Nu har jag skrivit flera gånger att man ska månadsspara. Då kan man undra hur mycket pengar man egentligen ska spara varje månad, och hur ska man kunna leva på resten? Men det handlar bara om att spara det ni kan undvara, det behöver inte vara jättebelopp. Spara lite kan alla göra! Om man dessutom sparar i aktiefonder sprider man risken över tiden genom att investera pengar månadsvis istället för bamsebelopp kanske en gång per år.

         
    


Elias.

Du vill möjligtvis inte bli min ekonomiska rådgivare=)? Skulle behöva en sån o du har ju koll verkar det som:D


Jane

oj va du e duktig =)

Jag kan verkligen inte spara, är sååå dålig på det och har alltid varit. Synd.

Fast pensionsspara gör jag faktiskt å har gjort i 1,5 år iaf... Ganska stolt ;)

Men å andra sidan, dom pengarna kan jag inte röra så.. Det e inte så svårt :P



PUBLICERAT: 2010-03-05, 22:08:01 | URL: http://lifeofjane.blogg.se/
Angelica

Instämmer med Elias, jag är även öppen för det förslaget? Sa precis till Tussen att du har superkoll är jätteduktig. Men vaheter...det vore ju en fördel om man hade jobb först va? Haha...gud vad jag letar...less



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: